Facturen met elkaar verrekenen
Soms komt het voor dat jouw debiteur ook jouw leverancier is. Jij hebt deze klant een factuur gestuurd en tevens diensten/goederen afgenomen. Jouw klant heeft deze facturen vervolgens met elkaar verrekend en betaalt jou de som van deze nota's. Hoe zorg je er nu vervolgens voor dat je deze verrekening van zowel de (verkoop)factuur als de uitgave (inkoopfactuur) in Rompslomp op een juiste manier verwerkt? Onderstaand tref je een uitgewerkt voorbeeld met de stappen die je daarvoor (tegen elkaar wegboeken) in onze toepassing kunt nemen.
Na verrekening stort jouw klant de som van het bedrag op je rekening
Stel je hebt jouw klant een factuur gestuurd van 500 euro. Daarna heb jij diensten bij dezelfde klant afgenomen voor een bedrag van 100 euro. Na verrekening hiervan, is jouw klant jou nog 400 euro verschuldigd en maakt dit bedrag over op jouw rekening.
Dit boek je als volgt in:
- Maak allereerst een (verkoop)factuur (met de status 'definitief') van 500 euro aan in Rompslomp.
- Maak vervolgens op basis van de ontvangen factuur (afgenomen diensten) een uitgave van 100 euro aan.
- De ontvangst van 400 euro (verrekende bedrag) kun je importeren via Bankmutaties geïmporteerd of voeg je handmatig toe via het onderdeel 'Betalingen'.
- Open vervolgens de betreffende uitgave in Rompslomp en klik aan de rechterzijde van het scherm op de knop [Pas betaling aan].
- Klik in het geopende pop-upvenster op de groene knop [+ Nieuwe betaling] en kies in het vervolgscherm voor de optie 'Bestaande transactie' (zie onderstaande schermafbeelding).
- Selecteer via het keuzeveld 'Betaling *' de betreffende transactie van 400 euro en vul bij het veld ‘In te boeken bedrag *’ het bedrag van de uitgave in. In dit geval dus -100 euro. Leg deze betaling/boeking vervolgens vast met de groene knop [Opslaan].
- Vervolgens open je via het onderdeel 'Facturen' de aangemaakte (verkoop)factuur voor de betreffende klant en klik je aan de rechterzijde van het scherm op de knop [Pas betaling aan].
- Klik in het geopende pop-upvenster op [+ Nieuwe betaling] en kies in het vervolgscherm voor de optie 'Bestaande transactie'. Selecteer in het veld 'Betaling *' de bestaande transactie van 400 euro en vul bij ‘In te boeken bedrag *’ het bedrag van de (verkoop)factuur in. In dit geval +500 euro. Klik vervolgens op de groene knop [Opslaan].
- De uitgave en de (verkoop)factuur zijn nu met elkaar verrekend waarbij zowel de uitgave als de factuur aan de verrekende ontvangst (betaling) zijn verbonden.
- Via het onderdeel 'Betalingen' is de betreffende betaling/transactie (ontvangst van 400 euro) terug te vinden. Deze transactie heeft nu de status 'Ingeboekt' en de transactie toont dat zowel de uitgave als de (verkoop)factuur hieraan zijn gekoppeld.
Let op: Ben je na een verrekening van facturen de klant/leverancier een bedrag verschuldigd, dan werken bovenstaande stappen andersom!