Automatische betalingsherinnering sturen voor facturen
In dit artikel
Hoe werken automatische betalingsherinneringen?
Rompslomp bekijkt één keer per dag welke facturen verstreken zijn, aan de hand van de vervaldatum en de betalingsstatus. Is bij een factuur een automatische herinnering ingesteld? Dan wordt de herinnering naar jouw klant verstuurd op de ingestelde dag na de vervaldatum.
Als je zelf handmatig al een herinnering hebt verstuurd wordt deze niet opnieuw verstuurd. Je klant ontvangt dus niet tweemaal of meerdere malen dezelfde herinnering. Ook niet als er al een automatische herinnering is verzonden.
Stap 1: instellen
Ga naar 'Instellingen' -> 'E-mail' -> 'Herinneringsvoorkeuren' -> 'Aanpassen'
Kies de instellingen die je voor nieuwe facturen wilt gebruiken. De instellingen zullen bij nieuwe facturen worden toegepast. Bestaande facturen blijven onveranderd.
Stap 2: maak een nieuwe factuur
De instellingen uit stap 1 worden automatisch overgenomen, maar kunnen worden aangepast.
Stap 3: maak de concept factuur aan
Als je de conceptfactuur hebt opgeslagen kun je de instellingen nog wijzigen via de knop 'Pas herinneringen aan'.
Stap 4: verstuur de factuur
Pas nadat je de factuur verzonden hebt worden de ingestelde herinneringen automatisch verzonden. Is de factuur wel definitief, maar heb je deze nooit verzonden? Dan zal er ook geen automatische herinnering worden verzonden.
Instellingen wijzigen nadat factuur verzonden is
Zolang de datum van de herinnering nog niet verstreken is kun je de instelling nog aanpassen.
Via de knop 'Pas herinneringen aan' rechts in het menu.
Hopelijk gaat het zo lukken met het instellen van automatische herinneringen!