Btw-aangifte versturen met Rompslomp

Geschreven:

Btw-aangifte versturen met Rompslomp

Je kunt in Rompslomp je btw-aangifte vastleggen en direct verzenden naar de Belastingdienst. Handig!
Tijdens het btw-aangifte-tijdvak boek je natuurlijk gewoon jouw facturen en uitgaven in je Rompslomp-account zoals je gewend bent. Na afloop van het aangifte-tijdvak -bijv. april t/m juni als je per kwartaal btw-aangifte doet- kun je nu direct vanuit je btw-overzicht je aangifte verzenden naar de Belastingdienst.

Btw-aangifte-versturen add-on

Schakel eerst de btw-aangifte-versturen add-on in, als je dat nog niet gedaan hebt. Je kunt deze vinden in je dashboard of via Instellingen > Btw-aangifte versturen. Als je akkoord bent met de voorwaarden starten wij de verificatie van je gegevens op. Dit kan enkele dagen duren, dus begin hier op tijd mee!

btw-aangifte add-on activeren

Verificatie van je gegevens

Voordat je jouw btw-aangifte kunt verzenden vanuit Rompslomp verifiëren we je gegevens. Deze verificatie doen we door jouw btw-identificatienummer te controleren via VIES. Wij sturen automatisch een verificatiebrief met een code naar het adres wat bij VIES vermeld staat, dit is het adres wat ook geregistreerd staat bij de KvK. Jij kunt zelf op je scherm zien naar welk adres de verificatiebrief verzonden wordt, dit adres kan in dit -automatische- proces niet aangepast worden.

Wij gebruiken voor het verzenden van de verificatiebrief Postbode B.V., waarmee we een verwerkersovereenkomst hebben getekend. Je naam en de adresgegevens van je bedrijf worden door Postbode B.V. tijdelijk opgeslagen en alleen gebruikt voor het versturen van de verificatiebrief. De code uit de verificatiebrief vul je in Rompslomp in en daarna kun je weer verder. Klopt het adres niet (meer) of heb je jouw verificatiebrief na enkele dagen nog niet ontvangen, neem dan contact op met support@rompslomp.nl.

Btw-identificatienummer en omzetbelastingnummer

Als je ZZP’er bent en een eenmanszaak hebt, heb je twee compleet verschillende nummers van de Belastingdienst gekregen: een btw-identificatienummer en een omzetbelastingnummer. Jouw btw-identificatienummer heb je al eerder in Rompslomp ingevoerd bij je bedrijfsgegevens, dit gebruik je voor correspondentie naar buiten toe, bijvoorbeeld op je facturen naar je klanten. Jouw omzetbelastingnummer gebruik je alleen voor correspondentie met de Belastingdienst, dit nummer bevat o.a. de cijfers van je bsn, de letter B en daarachter staat bijv. 01, 02 of 03.

Wij kunnen jouw omzetbelastingnummer niet voor je opvragen. Je moet dit dus zelf invullen als je verder gaat met de btw-aangifte add-on, omdat met dit omzetbelastingnummer de btw-aangifte gedaan moet worden. Vul je een verkeerd omzetbelastingnummer in, dan zal je btw-aangifte niet verwerkt kunnen worden door de Belastingdienst. Het is dus zaak dat je dit goed nakijkt en correct invult om je btw-aangifte vanuit Rompslomp te kunnen verzenden.

Tip: je kunt je omzetbelastingnummer opzoeken bij Mijn Belastingdienst Zakelijk. Log in, ga naar tabje Omzetbelasting en selecteer het onderdeel Btw-identificatienummer. Hier zie je zowel je btw-identificatienummer als je omzetbelastingnummer.

Als je een BV hebt, dan zien je btw-identificatienummer en je omzetbelastingnummer er bijna hetzelfde uit. We kunnen binnen Rompslomp het reeds bekende btw-identificatienummer dan meteen gebruiken voor je btw-aangifte door het formaat automatisch aan te passen.

Verzenden van de btw-aangifte

Ga in je account naar menu-onderdeel Btw om je btw-overzicht te bekijken. Kijk goed of je in het juiste btw-aangifte-tijdvak staat, dit is het tijdvak waarover je de btw-aangifte doet. Je kunt pas btw-aangifte doen vanuit Rompslomp als het tijdvak voorbij is. Zolang het tijdvak dus nog niet voorbij is, zie je geen knop om je btw-aangifte te verzenden.

Als je btw-aangifte doet vanuit Rompslomp is er nog een mogelijkheid om handmatig de gegevens aan te passen. Doe dit alleen als je zeker van je zaak bent, je hebt als het goed is al je facturen en uitgaven ingevoerd. Normaal gesproken zal het btw-overzicht dus de juiste gegevens laten zien voor het betreffende btw-aangifte-tijdvak. Controleer de gegevens die op het scherm staan nog een laatste keer en verstuur je btw-aangifte naar de belastingdienst.

Als je btw-aangifte vanuit Rompslomp is verzonden, wordt deze vervolgens in het portaal van de belastingdienst verwerkt. Om je op de hoogte te houden tonen we verschillende labels bij je verstuurde aangifte:
Wordt verwerkt” (grijs label) => je aangifte is door Rompslomp verzonden naar de Belastingdienst. Dit kan soms even duren, wij hebben hier geen invloed op.
Gedaan” (groen label): je aangifte is door de Belastingdienst goed ontvangen. We tonen nu het betalingskenmerk wat je kunt gebruiken bij je betaling aan de Belastingdienst. Het overzicht van je verzonden btw-aangifte kun je nu ook downloaden als pdf-bestand.
Mislukt” (rood label) => je aangifte is niet correct ontvangen door de Belastingdienst of kon niet goed verwerkt worden. Dit kan meerdere oorzaken hebben, bijvoorbeeld als als er storing bij de Belastingdienst is of als je omzetbelastingnummer niet correct is ingevuld. Probeer de aangifte opnieuw te verzenden. Als het verzenden meerdere malen mislukt, neem dan contact op via support@rompslomp.nl.

Hou er rekening mee dat het tijdig verzenden (en betalen) van je btw-aangifte jouw eigen verantwoording als ondernemer is. Wacht dus niet tot het laatste moment met verzenden van je btw-aangifte!

Suppletie doen

Als je na het verzenden van je btw-aangifte nog wijzigingen aanbrengt in je administratie waardoor het btw-bedrag afwijkt van de reeds verzonden btw-aangifte dan geven we een melding in je btw-overzicht dat de bedragen afwijken. Je hebt dan de mogelijkheid om een suppletie-aangifte te doen. Dit is vereist door de Belastingdienst als het verschil in te betalen of te ontvangen btw over het aangifte-tijdvak meer dan 1000 euro is, vergeleken met de eerder ingediende aangifte. Is het verschil een lager bedrag dan 1000 euro dan mag je wel de suppletie doen als je dat perse wilt, maar is het niet vereist.

Ook bij een suppletie-aangifte moet je de gegevens zelf nog even goed controleren voordat je de aangifte naar de Belastingdienst verstuurt. Is de suppletie-aangifte door de Belastingdienst goed ontvangen, dan zie je een groen label " Gedaan". Moet je een bedrag betalen, dan kun je nu wachten op de naheffingsaanslag die je per post van de Belastingdienst ontvangt, dit kan enkele weken duren. Op de naheffinsaanslag staat een betalingskenmerk, wat je kunt gebruiken bij je betaling. We tonen geen betalingskenmerk bij een suppletie-aangifte, maar je kunt deze nu uiteraard wel als pdf-bestand downloaden.

Als je een bedrag te ontvangen hebt van de Belastingdienst ontvang je automatisch een beschikking van de Belastingdienst. Dit kan enkele weken duren.

Hoe weet je zeker dat je aangifte goed ontvangen is bij de Belastingdienst?

Wil je nog even dubbel controleren of jouw verzonden btw-aangifte of suppletie bij de Belastingdienst is ontvangen? Ga dan naar Mijn Belastingdienst Zakelijk. Log in, ga naar tabje Omzetbelasting en selecteer het onderdeel Btw-aangifte. Bij de status van een btw-aangifte of suppletie die via Rompslomp is verzonden zie je nu staan "ingestuurd via software" plus de datum en tijdstip van ontvangst door de Belastingdienst.