Btw-aangifte versturen met Rompslomp

Btw-aangifte versturen met Rompslomp

Je kunt in Rompslomp je btw-aangifte vastleggen en direct verzenden naar de Belastingdienst. Handig! Boek tijdens het btw-aangifte-tijdvak gewoon jouw facturen en uitgaven zoals je gewend bent. Verzend na afloop van het aangifte-tijdvak direct vanuit je btw-overzicht je aangifte naar de Belastingdienst.

Verificatie van je gegevens

btw-gegevens-verifieren2

Voordat je jouw btw-aangifte kunt verzenden verifiëren we je gegevens. Dit doen we door jouw btw-identificatienummer te controleren via VIES. Wij sturen automatisch een verificatiebrief met een code naar het adres wat bij VIES vermeld staat. Dit is het adres wat geregistreerd staat bij de KvK. Jij kunt zelf op je scherm zien naar welk adres de verificatiebrief verzonden wordt. Dit adres kan in dit – automatische – proces niet aangepast worden.

Je btw-identificatienummer pas je aan bij 'Instellingen' > 'Betalingsgegevens'. Heb je het juiste btw-nummer ingevuld? Dan krijg je een groene knop te zien om je verificatiebrief aan te vragen:

verifieren-Juiste-btw-id2

Foutmeldingen bij verificatie

Heb je geen btw-id ingevuld? Dan krijg je een foutmelding dat je btw-id onbekend is. Ga naar 'Instellingen' > 'Betalingsgegevens' om je btw-id in te vullen.

verificatie-gegevens



Krijg je een melding dat er geen adres gevonden kan worden?
Dan heb je het verkeerde btw-id ingevuld. Ga naar 'Instellingen' > 'Betalingsgegevens' om het btw-id aan te passen.

Verifieren-geen-adres-fout-btw-id



Soms is er tijdelijk geen verbinding.
Je hebt dan wel het juiste nummer ingevuld. Ververs in dit geval de pagina of probeer later opnieuw.

Verifieren-Verbindings-probleem2

Controleer het adres en vraag de code aan 

Wij gebruiken voor het verzenden van de verificatiebrief Postbode B.V., waarmee we een verwerkersovereenkomst hebben getekend. Postbode B.V. slaat je naam en de adresgegevens van je bedrijf tijdelijk op. Dit wordt alleen gebruikt voor het versturen van de verificatiebrief. De code uit de verificatiebrief vul je in Rompslomp in en daarna kun je weer verder. Klopt het adres niet (meer)? Of heb je de verificatiebrief na enkele dagen nog niet ontvangen? Neem dan hier contact met ons op. 

Lees hier wat het verschil is tussen je btw-id en je btw-nummer.

Verzenden van de btw-aangifte

Ga in je account naar menu-onderdeel Btw om je btw-overzicht te bekijken. Kijk goed of je in het juiste btw-aangifte-tijdvak staat. Dit is het tijdvak waarover je de btw-aangifte doet. Je kunt pas btw-aangifte doen vanuit Rompslomp als het tijdvak voorbij is. Zolang het tijdvak dus nog niet voorbij is, zie je geen knop om je btw-aangifte te verzenden.

Bij het doen van je btw-aangifte vanuit Rompslomp kun je gegevens nog handmatig aanpassen. Doe dit alleen als je zeker van je zaak bent. Je hebt als het goed is al je facturen en uitgaven ingevoerd. Het btw-overzicht laat de juiste gegevens zien voor het betreffende btw-aangifte-tijdvak. Controleer de gegevens op het scherm en verstuur je btw-aangifte naar de Belastingdienst.

Als je btw-aangifte vanuit Rompslomp is verzonden, wordt deze in het portaal van de belastingdienst verwerkt. Om je op de hoogte te houden tonen we verschillende labels bij je verstuurde aangifte:
Wordt verwerkt” (grijs label) => je aangifte is door Rompslomp verzonden naar de Belastingdienst. Dit kan soms even duren, wij hebben hier geen invloed op.
Gedaan” (groen label): je aangifte is door de Belastingdienst goed ontvangen. We tonen het betalingskenmerk wat je kunt gebruiken bij je betaling aan de Belastingdienst. Het overzicht van je verzonden btw-aangifte kun je nu ook downloaden als pdf-bestand.
Mislukt” (rood label) => je aangifte is niet correct ontvangen door de Belastingdienst of kon niet goed verwerkt worden. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Bijvoorbeeld als als er storing bij de Belastingdienst is of als je omzetbelastingnummer niet correct is ingevuld. Probeer de aangifte opnieuw te verzenden. Als het verzenden meerdere malen mislukt, neem dan contact op via support@rompslomp.nl.

Het tijdig verzenden (en betalen) van je btw-aangifte is jouw eigen verantwoording als ondernemer. Wacht dus niet tot het laatste moment met verzenden van je btw-aangifte!

Suppletie doen

Breng je na het verzenden van je btw-aangifte nog wijzigingen aan in je administratie? En wijkt hierdoor het btw-bedrag af van de reeds verzonden btw-aangifte? Dan geven we een melding in je btw-overzicht dat de bedragen afwijken. Je kunt dan een suppletie-aangifte doen. Is het verschil in btw over het aangifte-tijdvak meer dan 1000 euro, vergeleken met de ingediende aangifte? Dan eist de Belastingdienst een suppletie-aangifte. Is het verschil een lager bedrag dan 1000 euro? Dan mag je wel de suppletie doen, maar is het niet vereist.

Controleer ook bij een suppletie-aangifte de gegevens zelf nog even goed voordat je de aangifte verstuurt. Is de suppletie-aangifte door de Belastingdienst goed ontvangen? Dan zie je een groen label "Gedaan". Moet je een bedrag betalen? Dan kun je wachten op de naheffingsaanslag die je per post van de Belastingdienst ontvangt. Dit kan enkele weken duren. Op de naheffingsaanslag staat een betalingskenmerk, wat je kunt gebruiken bij je betaling. We tonen geen betalingskenmerk bij een suppletie-aangifte. Je kunt deze uiteraard wel als pdf-bestand downloaden.

Als je een bedrag te ontvangen hebt van de Belastingdienst ontvang je automatisch een beschikking van de Belastingdienst. Dit kan enkele weken duren.

Hoe weet je dat je aangifte goed ontvangen is bij de Belastingdienst?

Wil je controleren of jouw verzonden btw-aangifte of suppletie bij de Belastingdienst is ontvangen? Ga dan naar Mijn Belastingdienst Zakelijk. Log in, ga naar tabje Omzetbelasting en selecteer het onderdeel Btw-aangifte. Bij de status van een verzonden btw-aangifte of suppletie staat nu "ingestuurd via software" plus datum en tijdstip van ontvangst.