Een iDEAL factuur maken

Het is mogelijk om jouw facturen te laten betalen door middel van iDEAL. Om dit mogelijk te maken werken wij samen met betaalprovider Mollie, die deze betalingen verwerkt. In deze handleiding leggen we uit hoe je een factuur maakt met betalingsmethode iDEAL.

Omdat deze transacties worden verwerkt door Mollie, heb je een Mollie profiel nodig om jouw iDEAL in Rompslomp te activeren. Lees hier hoe je iDEAL in Rompslomp instelt.. Om gebruik te kunnen maken van deze dienst van Mollie heb je een zakelijke bankrekening nodig. Als iDEAL volledig is geactiveerd, is voor iedere nieuwe factuur die je aanmaakt bij 'betalingsmethode' de optie 'factuur ook te betalen per iDEAL' automatisch aangevinkt. De klant kan deze factuur nu ook met iDEAL betalen.

ideal-factuur1

De iDEAL factuur maken en versturen

Als je deze factuur definitief maakt en vervolgens wilt verzenden, zie je dat in de e-mail template een iDEAL betaallink staat. De klant kan in de e-mail op de betaallink klikken om de factuur te voldoen via betaalprovider Mollie.

ideal-factuur2

Het is ook mogelijk om op de factuur zelf een QR code te plaatsen.  Dit doe je als volgt:

Als je hebt ingesteld dat betaling via iDEAL mogelijk is kies je in je account voor Instellingen>Lay-out>Aanpassen.

Schermafbeelding 2In de lay-out klik je aan de rechterkant van het scherm op Algemeen en Vink je ‘Toon QR code’ aan.

Schermafbeelding 3Klik daarna op ‘Lay-out Opslaan’.

Wanneer je daarna een factuur maakt, zie je in het blok ‘Betalingsinformatie’ dat de factuur ook via iDEAL betaald kan worden.

Schermafbeelding 4Na het definitief maken van de factuur staat de QR code op de factuur weergegeven. De ontvanger kan deze dan scannen met de QR code op zijn of haar telefoon en dan de factuur betalen.

Schermafbeelding 5

Het is niet mogelijk om de QR code op een andere plek op de factuur weer te geven. 

Na het klikken op de betaallink of het scannen van de QR code komt de ontvanger bij de betaalprovider Mollie uit.

Hier kan de klant kiezen uit de verschillende betalingsmogelijkheden die je geactiveerd hebt. Als de klant gekozen heeft voor iDEAL opent het volgende scherm waar ze hun bank kiezen en de rest van de betaling afhandelen.


  1. De klant betaalt het volledige bedrag aan Mollie via iDEAL. Mollie betaalt het bedrag minus de transactiekosten aan jouw bank uit. Lees hier hoe je deze uitbetaling van Mollie verwerkt. Mollie betaalt standaard twee keer per week uit, maar je kunt deze frequentie wijzigen in jouw Mollie profiel.

  2. Als je facturen via iDEAL betaald zijn worden deze automatisch voor jou op betaald gezet met de rekening 'Activa - Mollie betalingen'. Hier hoef jij verder niets voor te doen. Je ontvangt tevens een notificatie per e-mail, wanneer de klant de factuur met iDEAL heeft betaald.

Betaalmethodes activeren in jouw Mollie profiel

Mollie biedt verschillende betaalmethodes die je kan activeren. Zodra jouw klant op de betaallink klikt, komen ze bij de betaalprovider Mollie terecht. Hier kunnen ze een betaalmethode kiezen die jij geactiveerd hebt bij Mollie. Dit kan dus iDEAL zijn, maar bijvoorbeeld ook Paypal of creditcard.

Op de website van Mollie wordt aangegeven welke betaalmethodes je kunt activeren