Bankkosten inboeken

Bankkosten zijn kosten die jouw bank in rekening brengt voor het gebruik van de services. Vaak zijn dit periodieke kosten die bijvoorbeeld elke maand weer terug komen.

De Belastingdienst heeft vastgesteld dat er btw vrijstelling is op kosten van het betalingsverkeer. Dit houdt in dat er nooit btw gerekend wordt over de bankkosten.

Bankkosten worden ingeboekt net als alle andere kosten. Het is handig om hier een aparte kostenrekening voor aan te maken. De bank stuurt geen facturen voor de bankkosten. Dit betekent dat de kosten moeten worden ingeboekt op basis van een geïmporteerde betaling. Klik hiervoor bij de betaling op 'Inboeken'. Kies voor de optie 'Dit is een nieuwe uitgave' en selecteer voor de btw de optie 'vrijgesteld'.

Het kan voorkomen dat de bankkosten van december pas in januari worden afgeschreven. Dit kun je oplossen door een transitorische boeking te maken, zodat de bankkosten in het vorige boekjaar worden geboekt. Zie de screenshot hieronder.
Onderaan de uitgave kun je de periode toevoegen.