Kan ik aanmaningskosten aan een factuur toevoegen?
In dit artikel
aparte factuur met aanmaningskosten
nieuwe factuur verhoogd met aanmaningskosten
Het is de nachtmerrie van elke ondernemer, je stuurt een factuur naar je klant of opdrachtgever en er wordt niet betaald. Wat kan je dan doen?
Factuur aanpassen, of toch niet?
Natuurlijk kun je een herinnering sturen ,maar soms wil je iets meer druk zetten en aanmanings- of herinneringskosten in rekening brengen. Je zou denken: dan bewerk ik de factuur, voeg een regel met de kosten toe en stuurt de factuur opnieuw. Helaas mag dat vanuit de Belastingdienst niet omdat je dan twee facturen hebt gestuurd die hetzelfde factuurnummer hebben maar met een afwijkende inhoud.
Dit komt ook in dit blogartikel aan de orde: Achteraf je factuur aanpassen, dit zijn de regels!
Wat kun je dan doen als je toch die kosten in rekening wilt brengen? Je hebt dan twee opties:
Maak een nieuwe factuur voor alleen de aanmaningskosten
Het is dan aan te raden op deze factuur aan te geven dat het hier om aanmaningskosten gaat in verband met het niet betalen van factuur X.

Een nieuwe factuur maken verhoogd met aanmaningskosten.
Je tweede optie is om de oorspronkelijke factuur te crediteren en een nieuwe factuur op te stellen waar je de aanmaningskosten op vermeld.
Geef hierbij aan dat de voorgaande factuur vervallen is. Bijvoorbeeld door extra informatie aan je factuurregel toe te voegen.

Factuur wordt niet betaald
Hebben herinneringen/aanmaningen geen resultaat en hebben aanmaningskosten ook niet geholpen. Dan heb je nog 2 opties
- Je verlies nemen en de factuur als oninbaar afboeken
- Afhankelijk van het factuurbedrag kan je overwegen een incassobureau in te schakelen.
Dit laatste gaat dan echter buiten Rompslomp om. Wij kunnen je hier verder ook niet over adviseren of in ondersteunen mocht het onverhoopt zo ver komen.