Het versturen via SMTP werkt niet, wat nu?

Geschreven: · Laatst gewijzigd:

In Rompslomp is het mogelijk om facturen en offertes te verzenden. Door een SMTP-server in te stellen, kan je ervoor zorgen dat deze e-mails met jouw eigen e-mailadres als afzender worden verzonden. Soms lukt het instellen van de SMTP gegevens niet. Dit merk je bijvoorbeeld als facturen versturen niet lukt, of als je een foutmelding te zien krijgt wanneer je de instellingen van SMTP probeert in te vullen.

Lukt het instellen van je jouw e-mail niet?

Lees altijd eerst ons artikel over het instellen van je e-mail door.

Hebben jouw facturen veel haast en wil je deze direct verzonden hebben? Dan zijn er twee dingen die je voor nu kunt doen waardoor je je facturen alsnog snel naar je klanten kunt sturen.

Tussenoplossing 1: Je factuur versturen als PDF in je eigen mailbox
Je kunt de betreffende factuur aanklikken en dan in het rechterzijmenu kiezen voor 'download als PDF'. De factuur wordt dan als PDF opgeslagen op jouw computer en zo kan je de factuur vanuit jouw eigen mailbox als bijlage toch aan jouw klant versturen (met jouw eigen e-mail als afzender).

Tussenoplossing 2: SMTP tijdelijk uitzetten
Een tweede optie is dat je SMTP (tijdelijk) uitvinkt in Rompslomp. Jouw facturen worden dan verzonden vanaf het e-mailadres postbode@rompslomp.nl.

In onderstaande stappen bespreken we de meest voorkomende problemen en oplossingen.

Meest voorkomende situaties en oplossingen

Er kunnen verschillende dingen aan de hand zijn. Dit zijn de meest voorkomende oorzaken:

  1. Mijn e-mails komen in de spam folder van mijn klant
    Bekijk hier ons artikel over spam en de oplossingen hiervoor.

  2. De gegevens staan niet goed of niet volledig ingesteld
    Dit is de meest voorkomende fout. Je kunt de instellingen van jouw server/domein bij jouw serverprovider opvragen, of bekijken in dit artikel over het instellen van je eigen e-mail. We raden je aan dit artikel goed door te lezen en alle stappen te doorlopen die we daar beschreven hebben staan. We hebben hier de situaties voor de meest voorkomende domeinen uitgelegd.

  3. Jouw e-mailprovider blokkeert onbekende IP-adressen
    Bij sommige providers moet het IP-adres van de contacterende partij op een whitelist staan om mail te versturen via SMTP. Als dit IP adress niet in de whitelist staat, lukt het niet eens om de test-email vanuit Rompslomp te versturen. Vraag jouw provider om onze IP-adressen in hun whitelist op te nemen.

    Onze IP Adressen zijn:

    • 3.122.208.131
    • 35.159.34.183
    • 52.29.156.161
    • 3.120.93.110
    • 18.197.80.180
  4. Er staan geen DKIM of SPF records ingesteld
    Deze instellingen zijn nodig om ervoor te zorgen dat jouw e-mailberichten correct aankomen bij de ontvanger. Of deze goed staan ingesteld kan je testen door gebruik te maken van deze mailtester.

    Je stuurt een e-mail vanuit Rompslomp naar het adres in deze mailtester en je kan vervolgens de resultaten zien. Stuur deze resultaten door naar jouw serverprovider om dit probleem op te lossen.

  5. Does not match server certificate/wrong authentication type
    Je gebruikt het verkeerde TSL/SSL certificaat. Neem contact op met je provider voor de juiste SMTP instellingen.

  6. Foutmelding: 535 5.7.8 Authentication rejected / 535 5.7.139 Authentication unsuccessful
    Ontvang je één van bovenstaande foutmeldingen, of een foutmelding die hier sterk op lijkt? Dan klopt je wachtwoord waarschijnlijk niet (meer). Stel je wachtwoord opnieuw in om het probleem op te lossen.

  7. Foutmelding: 550 5.7.750 Client blocked from sending from unregistered domain
    Ontvang je bovenstaande foutmelding, of een foutmelding die hier sterk op lijkt? Bekijk dan deze pagina.

  8. Foutmeldig: Timeout
    Ontvang je bovenstaande foutmeldingen, of een foutmelding die hier sterk op lijkt?
    De SMTP poort die je gebruikt is waarschijnlijk geblocked. Neem contact op met jouw provider voor de juiste SMTP-poort.

  9. Foutmelding: 550/501, Syntactically invalid HELO argument, connection refused, nodename nor servname provided
    Ontvang je één van bovenstaande foutmeldingen, of een foutmelding die hier sterk op lijkt?
    Je SMTP-adres, SMTP-poort, of SMTP-domein staat waarschijnlijk niet goed ingesteld. Neem contact op met jouw provider voor de juiste SMTP instellingen.

  10. Foutmelding: FailedPrecondition
    Ontvang je deze foutmelding? Waarschijnlijk gebruik je GSUITE voor je emailinstellingen. De onderste post op deze pagina heeft voor andere gebruikers vaak uitkomst geboden.

Bieden bovenstaande punten geen oplossing?

Kom je er met bovenstaande artikelen nog niet uit? Neem dan contact op met je hostingprovider voor de juiste SMTP instellingen. Hierbij is het handig als je hen een screenshot stuurt van de foutmelding die je krijgt bij het instellen van je SMTP. Heb je deze stappen doorgelopen en lukt het nog niet om je SMTP in te stellen? Neem contact op met support@rompslomp.nl voor hulp.