Het lukt niet versturen via SMTP in te stellen, wat nu?

Geschreven:

In Rompslomp is het mogelijk om facturen en offertes te verzenden. Door een SMTP server in te stellen, kan je ervoor zorgen dat deze e-mails met jouw eigen e-mailadres als afzender worden verzonden. Soms lukt het instellen van de SMTP gegevens niet. Dit merk je bijvoorbeeld als facturen versturen niet lukt, of als je een foutmelding te zien krijgt wanneer je de instellingen van SMTP probeert in te vullen.

Als het instellen van SMTP niet lukt, kunnen er een aantal dingen aan de hand zijn die niet goed gaan. In dit artikel zullen we de meest voorkomende problemen inclusief oplossing bespreken.

Ook hebben we een tussenoplossing! Het instellen van de SMTP gegevens is vaak even zoeken naar de juiste instellingen, dit is namelijk per provider weer anders. Hebben jouw facturen veel haast en wil je deze direct verzonden hebben? Je kunt de betreffende factuur aanklikken en dan in het rechterzijmenu kiezen voor 'download als PDF'. De factuur wordt dan als PDF opgeslagen op jouw computer en zo kan je de factuur vanuit jouw eigen mailbox als bijlage toch aan jouw klant versturen (met jouw eigen e-mail als afzender).

Eerst een technisch stukje: Hoe werkt verzenden via SMTP eigenlijk?

Rompslomp draait op meerdere servers. Een server is als het ware een plek op het internet met opslag, zodat het bezoeken van onze applicatie en website mogelijk wordt gemaakt. Jouw e-mailadres heeft ook een server nodig om te kunnen werken. Zodra je je SMTP gegevens van jouw e-mailadres (jouw domein) invult, probeert Rompslomp als het ware namens jou in te loggen op de SMTP server van jouw e-mailadres(domein). Als deze verbinding is gelukt, kan Rompslomp de facturen en offertes die je wilt verzenden, omleiden via jouw e-mailadres server. Dit zorgt ervoor dat de facturen en offertes vanuit Rompslomp jouw e-mailadres als afzender hebben.

In het kort: De server van Rompslomp maakt - met jouw toestemming - verbinding met de SMTP server van jouw e-mailadres (domein). Om deze verbinding mogelijk te maken moet de SMTP server deze verbinding goedkeuren. Jij als eigenaar geeft hier toestemming voor door je gebruikersnaam en wachtwoord in te vullen bij de SMTP instellingen.

Als het instellen van SMTP niet lukt

Soms lukt het niet om deze verbinding tot stand te laten komen. Dan kunnen er verschillende dingen aan de hand zijn. Dit zijn de meest voorkomende:

  1. De SMTP gegevens staan niet goed of niet volledig ingesteld
    Dit is de meest voorkomende fout. Je kunt de instellingen van jouw provider bij jouw provider opvragen, of bekijken in dit artikel over het instellen van je eigen e-mail. We raden je aan dat artikel goed door te lezen en alle stappen te doorlopen die we daar beschreven hebben staan.

  2. Jouw e-mailprovider blokkeert alle onbekende IP-adressen
    Bij sommige providers moet het IP-adres van de contacterende partij op een whitelist staan om mail te versturen via SMTP. Als dit IP adress niet in de whitelist staat, lukt het niet eens om de test-email vanuit Rompslomp te versturen. Vraag jouw provider om onze IP-adressen in hun whitelist op te nemen.

    Onze IP Adressen zijn:

    • 3.122.208.131
    • 35.159.34.183
    • 52.29.156.161
    • 3.120.93.110
    • 18.197.80.180
  3. Gmail/Google: Apps met lagere beveiliging toestaan: moet AAN staan
    Dit is bij Gmail/Google adressen het meest voorkomende probleem. Belangrijk is dat je eerst er voor zorgt dat Rompslomp toegang krijgt tot het versturen van e-mails via jouw domein. Standaard wordt dit namelijk geblokkeerd via een functie die in je Google account staat. Log daarvoor in bij je Google Account. Ga onder het kopje Inloggen en beveiliging naar "Gekoppelde apps en sites". Schakel hier Apps met lagere beveiliging toestaan: AAN.

Mijn e-mails komen in de spam folder van mijn klant

Bekijk hier ons artikel over spam en de oplossingen hiervoor.