E-mail verstuurd via SMTP komt in de spam terecht, hoe kan dat?

Geschreven:

Het kan voorkomen dat de e-mails die je verstuurd d.m.v. SMTP vanuit Rompslomp, in de spam terecht komen. Wij kunnen hier helaas niets aan doen gezien alles verloopt via de door jou ingestelde mail provider. De e-mail wordt dus omgeleid via jouw mail provider. Er zijn wel een aantal instellingen die soms verkeerd ingesteld kunnen staan bij jouw mail provider en dit kan de spam veroorzaken. Hieronder bespreken we de meest voorkomende oorzaken, van e-mail dat in de spambox terecht komt.

  1. Het SPF-record van het domein staat niet goed ingesteld.
    SPF staat voor Sender Policy Framework en is een protocol waarmee vastgesteld wordt of een mailserver wel gemachtigd is om een bericht te verzenden. Een ontvangende server kan onder andere op basis van het SPF-record besluiten om een e-mail door te laten, te markeren als onveilig of helemaal te weigeren. In het SPF record van jouw domein moet het IP-adres van de SMTP server van jouw provider staan.

  2. Er staat geen DKIM-record ingesteld.
    Een DKIM-record is een manier van authenticatie die jouw ontvanger toestaat om te kunnen verifiëren of jouw e-mail echt is verstuurd (dus geautoriseerd) door de eigenaar van het domein. En of deze in oorspronkelijke staat aankomt. Zonder DKIM-record kan jouw ontvanger de e-mail als 'nep' identificeren en zo komt die in de spam terecht. Vraag je mail / hosting provider of het DKIM-record kunnen instellen.

  3. Filter en/of beveiligingsinstellingen
    Het kan ook dat de beveiligingsinstellingen of spamfilter instellingen van jouw ontvanger streng staan ingesteld, waardoor jouw e-mail bij de ontvanger in de spambox terecht is gekomen. Een oplossing is uiteraard dat de ontvanger jouw e-mail adres toevoegt aan zijn/haar "veilige lijst" van mail verzenders.

Het versturen van e-mail via SMTP lukt helemaal niet

Lees dan hier waarom wat de oorzaak kan zijn

Mijn e-mails komen helemaal niet aan

Soms kunnen de e-mails helemaal niet worden verzonden. In dat geval kunnen de volgende oorzaken zijn:

  1. Inbox vol
    De inbox van de ontvanger is vol. Als dit het geval is dan kan de ontvanger helemaal geen e-mail meer ontvangen. Hier is maar een oplossing voor, namelijk ruimte maken in de inbox van de ontvanger.

  2. Domein bestaat niet (meer)
    Soms wordt een e-mailadres of domein opgeheven. Dan is het geen geldig adres meer en kan jouw e-mailbericht niet worden ontvangen.

  3. E-mailadres verkeerd gespeld
    Ook als het e-mailadres niet goed is geschreven kan de e-mail niet worden bezorgd en zal deze niet verzonden kunnen worden vanuit Rompslomp. Check altijd goed of je niet per ongeluk een spatie voor af achter het e-mail adres hebt staan.

In veel van deze gevallen ligt de oorzaak of bij de provider/domeinhost van de jouw e-mailadres, of bij de instellingen van de ontvanger. Mocht geen van deze bovenstaande oorzaken van toepassing zijn op jouw situatie, neem dan contact op met ons dan kijken we of we je verder kunnen helpen.