Voorraadadministratie bijhouden

Geschreven:

Momenteel heeft Rompslomp nog beperkt mogelijkheden voor het beheren van voorraad en het doen van je voorraadadministratie. Desalniettemin kun je zeker je voorraadadministratie in Rompslomp doen. Op termijn gaan we onze voorraadadministratie flink uitbreiden. In deze handleiding leggen we uit hoe je te werk gaat.

Inkoop van voorraad inboeken

Als eerste dien je je inkoop van voorraad in te boeken. Als je goederen of producten hebt ingekocht dan maak je hiervoor een uitgave aan. Op deze uitgave is het belangrijk dat je bij rekening de kosten rekening "Kosten > Vlottende activa > Voorraad" kiest in plaats van een kostenrekening. Hierdoor wordt je inkoop op de voorraad rekening geboekt in plaats van een kosten rekening. de BTW van je inkoop wordt wel gewoon geboekt en zie je terug in je BTW overzicht. De kosten worden ingeboekt als daadwerkelijk gemaakte kosten zodra je de spullen niet meer in je voorraad zitten en je ze verkocht hebt, zie hieronder hoe je dit verwerkt.

Inkoop inboeken voorraadrekening

Een verkoop inboeken en afboeken van je voorraad.

Heb je goederen/producten verkocht dan kun je hier gewoon op de normale manier een factuur voor aanmaken waardoor de omzet en de BTW wordt ingeboekt. Je voorraad wordt nu echter nog niet aangepast dus dit is de volgende stap.

Je past je voorraad aan door naar menu "Boekhouding" te gaan en dan op de knop "Nieuw boeking" te klikken. Hier moet je nu je verkochte voorraad naar een kostenrekening opboeken (deze kun je zelf aanmaken, noem dit bijv: Kostprijs verkopen). Aan de andere kant moet je dezelfde waarde van je voorraadrekening afboeken. Zie hier een voorbeeld van een dergelijke boeking:

Inkoop inboeken voorraadrekening